ОБИЧАЙ СЪВЪРШЕНИЯ ПЪТ НА ИСТИНАТА И ЖИВОТА. ПОСТАВИ ДОБРОТО ЗА ОСНОВА НА ДОМА СИ, ПРАВДАТА - ЗА МЕРИЛО, ЛЮБОВТА - ЗА УКРАШЕНИЯ, МЪДРОСТТА - ЗА ОГРАДА И ИСТИНАТА - ЗА СВЕТИЛО. САМО ТОГАВА ЩЕ МЕ ПОЗНАЕШ. Учителят Петър Дънов

МЕДИИ

ИНТЕРВЮ ПРЕД БНП


Проф. ПАНАЙОТ ПАНАЙОТОВ СЕ "ЗАВЪРНА" ИЗЧИСТЕН ОТ ИДЕОЛОГИЧЕСКИЯ ПАТОС



…Не знаех името му, но всяка сутрин, прекалено ранна, по сегашните критерии, негова картина се набиваше в очите ми. Не само в моите, вероятно, защото в ония години, края на 80-те, страшно много хора все още пътуваха с автобуси до работните си места. И по всякаква друга причина, разбира се.

Картината на професор Панайот Панайотов нямаше как да не се запомни – на нея бе изобразен в гигантски ръст вождът и учителят на българския народ Георги Димитров-прав, с шлифер или нещо подобно, преметнато грижливо на дясната му ръка, а зад него бе светлото бъдеще. Защото имаше и други фигури на това огромно платно в салона на Старата автогара, но дали бяха работници или фабрики, вече не мога да си спомня. Може да е било просто поле, безкрайното българско поле, което все още ни храни. Гонехме автобуса за село Бояново, където се опитвахме да направим нещо с около 180 ученици в тамошното СПТУ по механизация на селското стопанство. Сега виждам, че момчетата ( в цялото училище имаше едва три-четири момичета) не стоят без работа, макар че литературата им носеше почти смъртна скука.

Спасявахме се взаимно, бях едва 7-8 години по-възрастен от тях, така че все някъде намирахме допирна точка. И днес почти винаги се обаждат, щом ни се пресекат пътищата.




Името на проф. Панайотов научих вероятно най-напред покрай това огромно платно, на което бе изобразил Георги Димитров. После сигурно някой ми е казал, че оная творба е халтура, а художникът, роден в Стралджа, има и много, и истински произведения на изкуството. В някаква утрин, но в далеч по-нормален час (оня автобус, който гонехме всяка заран като учители в Бояново тръгваше в 6,20 часа ) рових нещо из ямболската библиотека, в раздела за изобразително изкуство. 

И ми се мярна книга за същия този проф. Панайот Панайотов. Бях изненадан от пейзажните му работи – четка на майстор, който е традиционалист, но определено майстор. Селски пейзажи най-вече, Стралджа не е разбира се, нито Пловдив, нито Русе, а поне българските творци в творбите си работят с това, което познават най-добре, което познават до последния детайл.

Дявол знае защо, в паметта ми остана като автор на книгата, даже считах, че е била монография, Георги Павлов-Павлето. Тия дни измъчих библиотекарките, ала все пак намерихме книгата.

Не е била всъщност монография, а албум с репродукции на проф. Панайотов, а текстът – встъпление е на заслужилия художник, проф. Васил Сотиров. Годината, в която този албум се появява, е 1969. Стралджанинът Панайот Панайотов е навършил тогава 60 години.

…Сега го няма на тоя все по-шантав свят, но се завърна в Ямбол чрез юбилейната изложба, организира от Художествена галерия „Жорж Папазов” по случай 105 години от рождението му. С една много добре подредена експозиция, много стилна, компактна, в която всяка картина кореспондира със съседната и изложбата е в една тоналност. И не е никак скучна, защото Панайот Панайотов действително има сочна четка, както в албума от 1969 година пише Васил Стоилов. Той пише в него и твърде много глупости, идващи от идеологическата догматика и от профанацията на изкуството, които бяха толкова характерни за времето на социализма.

…”Пейзаж от Мелник”, „Край Ботунец”, „Есен”, „Път”, „Езеро край София”, „Край Саранци”, „Стралджа-Мараш”, това са все платна, в които има много светлина, платна, ухаещи с българската си атмосфера. Една от най-обемните картини в изложбата, „Продаване на мляко”, ни връща в патриархалния свят на селото, който отдавна изчезна, но вероятно тепърва и дълго ще ни преследва.

За хубаво или за лошо – не зная.

Но е хубаво, уютно и спокойно, човек да постои, загледан в платната на Панайот Панайотов, в които играе кобалта, резедата, среброто. А и експозицията почти напълно е изчистена от пропагандните картини на родения през 1909 г. в село Стралджа (то става град много по-късно). Каква е цената на картините, посветени на вожда Димитров или на ТКЗС-тата, личи по биографията на Панайотов – той е носител на Димитровска награда през 1949 г., после стига до народен художник, само две лета след като е обявен за заслужил. Дълго време е ректор на Художествената академия.

По-големи почести от тези по времето на соца нямаше за един художник…

…Коста Стоянов, който е следвал в Академията по времето, когато проф. Панайотов е ректор, пази прекрасни спомени от него. Често ректорът се връщал в Стралджа, където са му родствениците. Държал много на тях, и нямал време да се размайва из Ямбол.

Не бил и бохема, още една причина вероятно, за да не се застоява в окръжния град. Помогнал на Коста в тежък момент, не за приемането му или за вземане на изпити, за друго, но без тази помощ ямболският художник никога нямаше стигне до своите изложби.




…Проф. Панайотов е не само пейзажист, той има и много портретни творби, както и натюрморти, част от тях също са намерили място в откритата в четвъртък в Художествена галерия „Жорж Папазов” експозиция. Някъде прочетох, че той рисувал не от натура портретите си. Ако са имали предвид картините за Георги Димитров или други идеолози, вероятно е така. Защото портретите, изложени в ямболската галерия, нямат нужда да са рисувани от натура.

Нужна ли те е натура, когато на платното търсиш душата на майка си, на дядо си, на други свои близки хора…

Както и на себе си, защото три от творбите от този жанр са именно автопортрети. Първият от 1933 г, последният – от 1983 година. Три години са делели майстора на палитрата от смъртта.

Преди смъртта, а и след нея, Панайот Панайотов оставя платна от светлина и ведрост.

За някои вероятно безнадеждно старомодни, за други продължаващи да имат очарование.

Изкуство…
Борислав Ненов
Източник delnik.net


105 години от рождението на проф. Панайот Панайотов, български художник /1909-1986/ 

  • Ректор на Висшия институт за изобразителни изкуства "Николай Павлович" /дн. Националната художествена академия/ (1953-1962),
  • Декан на факултета за изящни изкуства в института (1962-1979). 
  • Носител е на орден "Народна Република България" трета степен (1969).